Kies taal

Een goede headhunter kiezen, hoe doe je dat?


In België bieden honderden executive search companies hun diensten aan. Logisch dus dat je door de bomen soms het bos niet ziet. Ik word dan ook regelmatig gevraagd een goede headhunter voor te stellen wanneer ik een opdracht weiger omdat ik zelf niet over de specialisatie of het netwerk beschik voor die specifieke opdracht. Want net zoals een dokter zich kan specialiseren, leggen headhunters zich meestal toe op een bepaald segment van de markt.

Naast de grootte van het kantoor en de taal van je contactpersoon zijn er 4 domeinen waarin executive search firms zich van elkaar onderscheiden en die je kunnen helpen in je keuze:

1. Specialisatie

Veel executive search companies hebben een specialisatie. Die kan sector- of functiegebonden zijn. Zo heb je headhunters die zich bijvoorbeeld toespitsen op een bepaalde industrie zoals bvb. de farmaceutische – of de bouwsector. Terwijl anderen zich specialiseren in bepaalde functies over alle sectoren heen, zoals bijvoorbeeld in financiële – of IT profielen.

Daarnaast werken sommige kantoren enkel op een bepaald functieniveau, bijvoorbeeld managementfuncties met een salarisniveau vanaf € 120.000/jaar.

2. Fullservice of niet

Je kan in zee gaan met een fullservice headhunting kantoor dat alle diensten aanbiedt, van interim, assessment, outplacement, over training en coaching, tot headhunting. Dit kan handig zijn als je een one-stop-shop-oplossing zoekt en een lange termijnrelatie wil opbouwen met een strategische partner.

Indien je echter slechts sporadisch een nieuwe medewerker zoekt via executive search, en geen nood hebt aan die andere diensten, dan is een headhunter die zich specialiseert in het door jou gezochte profiel wellicht efficiënter.

3. Prijs en vergoedingssysteem

Je kan verschillende types van vergoedingssystemen onderscheiden. Deze kunnen al dan niet afhangen van het welslagen van de opdracht. Of al dan niet gelieerd zijn aan het salaris van de kandidaat. In mijn artikel "Hoeveel kost een headhunter?" ga ik hier uitgebreid op in. De prijs is belangrijk, maar niet doorslaggevend. Vergelijk en vraag verduidelijking als je vragen hebt.

4. Reach – regionaal, nationaal of internationaal

Zoek je een Chinese directeur voor je vestiging in Shanghai, dan contacteer je best het Belgische filiaal van een internationaal kantoor zoals Hays, Mercuri Urval, Hudson of Michael Page. De Belgische consultant zal jou helpen om via zijn internationale netwerk de geschikte kandidaat te vinden. Zoek je daarentegen een Belgische medewerker, dan biedt een internationaal netwerk weinig meerwaarde.

En bevindt jouw bedrijf zich bijvoorbeeld in hartje Brussel, dan vind je het wellicht fijner om met een kantoor uit de buurt te werken, dan met een kantoor dat pakweg vanuit Brugge opereert (en vice versa).
 

Het menselijke aspect: vaak doorslaggevend

Door rekening te houden met bovenstaande verschillen kom je al een eind, maar vaak geven menselijke aspecten de doorslag. Executive search is bij uitstek een people’s business, dus let zeker ook op volgende elementen:

Chemistry

Is er een klik? Voelt de headhunter je noden aan en begrijpt hij wat je zoekt? Kan hij de waarden en het imago van je bedrijf op een geloofwaardige manier uitdragen naar de kandidaten? Is hij snel, accuraat en efficiënt?

Zoiets merk je meestal in je eerste contacten via telefoon of e-mail, of in een verkennend gesprek. Het is belangrijk dat jullie op dezelfde golflengte zitten want vertrouwen, goede communicatie en elkaar aanvoelen vormen vaak de sleutel tot het vinden van de geknipte kandidaat.

Reputatie en referenties

Heeft de headhunter al gelijkaardige profielen geplaatst? In dezelfde sector gewerkt? Heb je al advertenties van het kantoor in je vakblad gezien? Heb je een aanbeveling gekregen van iemand die je vertrouwt? Ben je zelf als eens op een professionele manier gecontacteerd geworden door een kantoor voor een gelijkaardige functie? Welke referenties kan de headhunter je voorleggen? Informeer jezelf van tevoren of vraag de headhunter naar zijn track record.

Profiel van de headhunter

Sommige kantoren werken met consultants die een achtergrond hebben in de psychologie of arbeidssociologie. Bij anderen heeft de headhunter zelf ervaring in je sector of heeft hij zelf een senior management functie bekleedt. Overweeg welk profiel en ervaringsniveau jou het beste liggen.

Kijk ook doorheen de marketing en de reputatie en vraag wie jou concreet zal helpen. Als klant bij een groot kantoor is de kans niet onbestaand dat je een junior consultant toegewezen krijgt. Bij een klein kantoor werk je meestal gewoon met de managing partner. Waar voel jij je het beste bij?
 

Besluit

Headhunters zijn er in alle maten en vormen. Neem de tijd om te kijken welk type kantoor je het beste ligt. Vergelijk en overweeg een kennismakend gesprek, want vaak is de relatie tussen jou en de headhunter van doorslaggevend belang. Neem de samenwerkingsvoorwaarden door, laat je niet verleiden door een hippe website of marketingmateriaal, maar kies een kantoor waar jij je goed bij voelt.

 


View All News